„Ma ostaksin elektriauto kohe, aga…” on lause algus, mida viimasel ajal üha enam kasutatakse. Sellele „aga”-le järgneb erinevaid väiteid, näiteks „hinnad on liiga kõrged” või „elektriauto sõiduulatus pole piisav”.
Kumbki väide ei pea juba ammu paika – elektriautode hinnad on tänu erinevatele toetusmeetmetele aina mõistlikumad ja nende sõiduulatus ei jää kuidagi bensiiniautodele alla.
Ent see pole peamine.
Kõige suurem hirm elektriauto ostmisel on selle laadimine. Kus ma seda laen? Mis veel olulisem: kui kaua laadimine aega võtab? Bensiiniga on lihtne – mõni minut ja järgmised 500 kilomeetrit on hooleta. Aga kui kaugele ma paariminutilise laadimisega elektriauto roolis jõuan? Mitte kuigi kaugele, eks ole?
Need on tõsised mured. Kuid täpselt samasugused probleemid olid inimkonnal nutitelefonide algusaastatel: ka need said kriitlisel hetkel alati tühjaks. Ometi olid iPhone’id ja muu sarnane pea kõigi taskutes ja tänaseks peab iga telefon vähemalt päeva vastu.
Kuidas elektriautot kõige mõistlikumalt laadida?
85% elektriautode laadimistest toimub tegelikult kodus või töökohas. Pole põhjust spetsiaalsesse laadimispunkti sõitagi. Seda enam, et kodus või tööl on autot kõige soodsam laadida: seal kasutatakse 22 kW laadijat, millega saab autot laadida kuni 100km/h. Ehk siis: iga laetud tunniga sõidad sada kilomeetrit.
Oma autot pool-kiiretes laadijates laadides hoiad ka akut. Akule meeldib, kui tema mahutavust 20% ja 80% vahel hoitakse. Küll pole vaja aga 100%-ni täislaadimist karta, moodsate elektriautode akud erinevad kunagiste nutifonide akudest nagu öö ja päev – viimaseid tuli mäletatavasti kogu aeg tühjaks kurnata.
Elektriautode laadimist on muide võimalik ajastada. Kodus tavaliselt öiseks ajaks, näiteks ajavahemikuks 23.00–06.00. Auto ja akude soojendus on mõistlik sättida oma harjumuste järgi.
Aga mis saab siis, kui mu elektriauto aku siiski ootamatult tühjaks saab? Olen näiteks võõras linnas ja masinal kaob vunk ära? Mis ma siis teen?
Sellisel juhul tõttab appi kiirlaadija. Neid on terve Eesti täis ja need on abiks, kui on vaja järgmisesse punkti jõudmiseks kiirelt toidet saada. Kiirlaadijaga laeb umbes 80% aku mahutavusest nobedalt, seejärel autosisese laadija laadimiskiirus aeglustub, et hoida akusid. 80% on aga täiesti piisav, et edasi sõita.
Laadimine pole juba ammu ettekääne elektriautot ostmata jätta. Ja muide – kas sa elektriauto roolis oled kunagi istunud? Kui ei, siis proovi ära. Ole siiski hoiatatud: tagasiteed „tavaliste” autode juurde ei pruugi olla.